V/A – In Utero, in Tribute, in Entirety

Na tenkém ledě a silných strunách
2014
Robotic Empire
46:14 (12 skladeb)
kompilace
www.roboticempire.com

O smysluplnosti mnohých „tributních“ alb sice můžeme polemizovat, leč snad nestřílím zcela mimo, když vyjádřím přesvědčení, že hlavním motivem k jejich poslechu bývá obyčejná lidská zvědavost.

Technologie dneška nám neumožňují, abychom se kupříkladu podívali, jak by vypadaly filmy s Indianou Jonesem, kdyby titulního hrdinu ztvárnil Tom Selleck, s muzikou je to ale krapet snazší. Zkřížit skladatelské schopnosti jednoho interpreta s osobitým pojetím interpreta druhého je snem mnoha hudebních Mendelů – a coververze nám umožňují spatřit, jakou barvou by výsledný hrách kvetl.

Jakožto člověk zvědavý jsem nemohl potlačit Pavlovův reflex nad tributním albem „In Utero, in Tribute, in Entirety“, které, není-li to z názvu zcela patrné, obsahuje předělané písně z posledního alba grungeové supernovy jménem Nirvana, jejíž brokovnicí zapříčiněný rozpad před dvaceti lety úspěšně ukončil krátkou, leč výraznou éru flanelových košil na obálkách hudebních časopisů. Ono výročí nám v průběhu uplynulých týdnů a měsíců připomínala spousta událostí – od uvedení Nirvany do rock'n'rollové síně slávy přes poloutajený koncert v jednom brooklynském klubu, kde se vedle přeživších členů Nirvany objevily tak různorodé osobnosti jako Kim Gordon ze Sonic Youth, Joan Jett, J Mascis z Dinosaur Jr. či Annie Clark aka St. Vincent, až po regulérní reedici alba „In Utero“. Tribute, který je dnes na pitevním stole, si ovšem mezi výše zmíněnými specialitami nezaslouží zapadnout.

„Komplikovaný porod ještě neznamená, že výsledkem bude kripl.“

„In Utero, in Tribute, in Entirety“ je z velké části dílem Andyho Lowa, hlavy hudebního vydavatelství Robotic Empire. Tomu pravděpodobně vydáním alba spadl ze srdce balvan rozměrů Prachovských skal, neboť proces se táhnul neuvěřitelných sedm let. To zároveň poskytuje odpověď na otázku, proč se na albu objevují i coververze od kapel, jež hodily ručník do ringu již nějaký pátek nazpět (These Arms Are Snakes, Thursday či Black Math Horseman), nebo dokonce od čtyři roky mrtvého Jay Reatarda. Tak či tak – komplikovaný porod ještě neznamená, že výsledkem bude kripl.

Z žánrového hlediska je „In Utero, in Tribute, in Entirety“ poměrně rozmanité a předělávky rozhodně nejsou orientovány jedním směrem. „Serve the Servants“ v podání Pygmy Lush je jemným, jen pomalu gradovaným čeřením na hladině folk-rockového rybníčku, kdežto „Milk It“ zpracovaná sludgeovými Thou je z opačného konce spektra a připomíná spíše výjev z hlavy psychiatrického pacienta, jemuž se zdá o erupci bahenního vulkánu. Kratší „hříčky“ pak většinou zůstaly poplatné originálu – z řetězu utržená punková črta „Tourette's“ se již větším množstvím adrenalinu dá napumpovat jen stěží, u „Very Ape“ působí tlačení na pilu v podání Mean Jeans spíš groteskně.

„Úplně nejelegantněji však otiskli svou tvář do popela Nirvany Black Math Horseman.“

Byť osobní favority si na albu najde každý své, nemůžu se nepodělit o coververze, které stavím na přední příčky já. „Pennyroyal Tea“ si vzali na paškál mladí vzyvatelé shoegaze Whirr a dali jí zasněný, leč intenzivní charakter, jak by to dokázali kupříkladu My Bloody Valentine či Slowdive. „Dumb“ servírují Young Widows s obrovskou dávkou energie, osobitosti a nenucenosti, kterou si „vdovy“ získávají sympatie i ve své původní tvorbě. Úplně nejelegantněji však otiskli svou tvář do popela Nirvany Black Math Horseman, kteří se nečekaně chopili prosté akustické písničky „All Apologies“ a předělali ji do nervního hávu psychedelického doom metalu, aniž by ovšem zazdili původní melodické motivy. Tohle se jen tak neomrzí.

„In Utero, in Tribute, in Entirety“ patří rozhodně mezi zdařilejší tributní alba, jimž se díky pestré a kvalitní sestavě angažovaných interpretů vyplatí věnovat pozornost, není-li vám myšlenka takovýchto desek zcela cizí. Samozřejmě, budete-li místo poslechu alba například tři čtvrtě hodinky luxovat, o nic převratného taktéž nepřijde, ale bude záhodno se ptát, zdali ve vás neumřela zvědavost.