Ufomammut – Ecate

Na rozcestí
2015
Supernatural Cat | Neurot Recordings
51:05 (6 skladeb)
doom | drone | psychedelic
www.ufomammut.com

Sedmé album tria Ufomammut znovu vyšlo ve spolupráci Supernatural Cat a Neurot Recordings a už tento fakt by měl přitáhnout pozornost posluchačů, kteří se s nimi ještě nesetkali. Společnost na labelech totiž kapele dělají jak italské alternativní spolky jako Lento, Morkobot nebo Ovo, tak špička současné tvrdé kytarové hudby Neurosis, Yob nebo Amenra. Lepší společnost aby jeden pohledal.

O „Ecate“ navíc sama kapela mluví jako o přelomovém albu, což se může zdát jako klišé, ale jen ze začátku. Deska se totiž předchozí tvorbě opravdu vymyká. A je tedy nejprve nutné definovat to, čím Ufomammut byli, aby bylo možné říci, čím jsou na „Ecate“.

Je také potřeba říct, že se tvorba Ufomammut odehrává v cyklech. Již dříve vydali pár alb, která naznačila změnu stylu, a po kterých následovaly jedna či dvě desky, jež tento styl dovedly k dokonalosti. Za ona předělová alba považuji debut „Godlike Snake“, kde Italové definovali absolutní základy svého stylu (klasický metal zkřížený s doomem, dronem a obstarožními syntezátory, vše zahaleno do okultního hávu), „Supernaturals: Record One“ z roku 2007, které rozbořilo klasické struktury a vedlo Ufomammut k daleko volnější a monumentálnější formě, a v neposlední řadě „Eve“, která je proslavila nejvíce. Jde o konceptuální album pojaté jako jednolitá skladba rozdělená do pěti aktů. Masivní zvukové plochy se rozvíjejí a gradují v přesně propočtených časech, vrství se ve vzorcích, opakují a tvoří jeden impozantní monolit. I přes extrémní komplikovanost si však „Eve“ i následující „Oro“ zachovaly překvapivě jednoduché a zábavné momenty odkazující k začátkům kapely a čistý rock'n'roll.

Dalším zlomem v tvorbě Ufomammut by pak měla být deska aktuální. V čem je jiná? Jakým směrem se posunuli? A je to správný směr?

Při pohledu na obal a název to nevypadá na razantní odklon. Název opět odkazuje k mytologii, tentokrát řecké, ve které je Ecate dcerou titánů, bohů před bohy, která si však dokázala udržet svou pozici i po Diově převratu. Jde opět o mnohoznačnou postavu, která může nastínit koncepci alba, ale neříci toho příliš mnoho. Ve hře se symboly a jejich využívání se tedy zlom v tvorbě kapely nekoná.

„Na desce se neobjevují pasáže, které vykouzlí úsměv na tváři a údiv, jak se do té vší komplikovanosti dostala taková radostná jednoduchost.“

Ona zásadní změna se odehrává v hudbě. „Ecate“ není koncepční album ve stejném smyslu, jako dvě desky předchozí. Nemá jasnou myšlenku a strukturu od začátku až do konce, byť jednotlivé skladby spolu často splynou díky feedbacku, který je provazuje. A právě tato neohraničenost je možným kamenem úrazu. Ufomammut ukázali, že umí udržet myšlenku při extrémně dlouhých skladbách, pracovat s gradacemi, motivy a atmosférou. Že umí poutavě směřovat k jednomu významu, který je komplexní natolik, že ho nelze vyjádřit v krátkém čase. Vlivem zkrácení a fragmentaci jednotlivých skladeb na „Ecate“ nicméně nová hudba působí poněkud nekompletně a velmi abstraktně. Jakoby došlo jen k načrtnutí ideje, náznaku, který ale není zcela zřetelný.

Není to jako sledovat obraz v zrcadle nebo na klidné hladině, místo toho se vjemy zobrazují na více či méně zvlněné ploše, mihotají, někdy jsou zřetelnější, někdy méně a někdy se zdají být jinými, než ve skutečnosti jsou. Hudba se proměnila i formálně, třeba stylem kompozice jednotlivých skladeb, které jsou méně repetitivní a nemají natolik upjatou strukturu. „Ecate“ je také daleko tvrdší a přímočařejší, než předchozí alba. Bere si více ze starého metalu, než z jeho současných odnoží, na druhou stranu postrádá ony zmiňované rock'n'rollové motivy. Na desce se neobjevují pasáže, které vykouzlí úsměv na tváři a údiv, jak se do té vší komplikovanosti dostala taková radostná jednoduchost. V tomto ohledu je „Ecate“ daleko ponuřejší album, než kterékoliv předchozí.

Novinka je v tvorbě Ufomammut skutečně zlomovým albem (podobně, jako jím bylo „Idolum“), zároveň je však velmi špatně čitelná a pochopitelná. Působí rozporuplně a klade více otázek, než poskytuje odpovědí. Je někde na půli cesty, zaznamenáním polohy v uvažování kapely. Následující album bude jistě daleko kompaktnější a vyváženější, „Ecate“ je ale důležitá, protože otevírá a naznačuje nové obzory. Právě proto nese album vhodný název. Po bohyni, která byla mimo jiné patronkou cest a rozcestí. Rozcestí mezi minulostí, současností a budoucností.

fotografie: Andrea Tomas Prato