The Producers – Made in Basing Street

Za hranicemi běžného popu
2012
The Last Label
48:34 (10 skladeb)
pop/rock
www.producersmusic.co.uk

The Producers patří mezi kapely, které vznikly spojením muzikantů, jejichž jména a počiny zanechaly v hudební historii významné stopy. O to více potěší, že jejich setkání není přirozeným dílem nikoho jiného než jich samotných. Dochází k němu navíc mnoho let poté, co spolu někteří ze zúčastněných udávali tón hlavnímu proudu populární hudby.

Producers bychom jednoduše mohli počastovat přízviskem superkapely, jak to některá média ráda dělávají. Já bych ovšem zůstal u střízlivějšího a mnohem výstižnějšího označení „setkání profesionálních muzikantů“, které povaze této kapely odpovídá mnohem více.

Při pohledu na sestavu, která „Made in the Basing Street“ nahrála, najdeme všeobecně spíše méně známá jména, za kterými však stojí o mnoho zvučnější činy. Kupříkladu baskytarista Trevor Horn kdysi nazpíval spolu se svou tehdejší kapelou Buggles veleznámý hit „Video Killed the Radio Star“ a v totžné pozici vokalisty a autora několika písní ho najdeme i na této desce. Jako producent je dále podepsán kupříkladu pod deskami Pet Shop Boys, Seala nebo Robbieho Williamse. Kytarista Lol Creme je zase jedním ze členů legendární artrockové kapely ze sedmdesátých let 10cc. Jako režisér spolupracoval například s The Police, Duran Duran nebo Herbiem Hancockem. I zbylí dva členové, Stephen Lipson a Ash Soan, se mohou pyšnit podobnými zkušenostmi a silným autorským potenciálem.

„Není zde cítit jakýkoliv náznak egoismu, ba naopak se přes svou širokou rozmanitost dostává na povrch kompaktnost a hudební vyzrálost.“

Na výsledné podobě desky „Made in the Basing Street“ se jednotlivé povahy a muzikantské dovednosti všech podepsaly do nejvyšší možné míry. Máme tak co do činění s velmi rozmanitou nahrávkou, jak po stránce stylové, emocionální, tak i zvukové. Setkáme se s tradičním anglickým kytarovým popem („Freeway“), letně provzdušněným country („Barking up the Right Tree“), ale i s čistým písničkářstvím („Stay Elaine“). Podstatnými tu však nejsou jednotlivé styly, ale co nejdokonalejší souznění hudební emoce s lyrikou. Ať už je to zasněná, intimní a nostalgii evokující „Your Life“, entusiastická „Garden of Flowers“ nebo floydovsky rozmáchlá „Man on the Moon“, vždy z dotyčné skladby příští průzračné emoce.

Přestože jsou jednotlivé skladby postaveny v podstatě na jednoduchých popových melodiích, nejedná se v podání Producers o žádné laciné přehrávky. Výsledný efekt každé skladby je umocněn bohatými klávesovými aranžemi, perkusními nástroji a dokonalou produkcí, která jde ruku v ruce s názvem kapely.

Chemie, která mezi jednotlivými členy funguje, je prověřená nejen dlouholetou spoluprací, ale všudypřítomnou profesní pokorou. Není zde cítit jakýkoliv náznak egoismu, ba naopak se přes svou širokou rozmanitost dostává na povrch kompaktnost a hudební vyzrálost. „Made in the Basing Street“ nepřináší do hudebního žádné novinky a na druhou stranu však ani nepopírá minulost svých autorů. Ti z ní čerpají a s nadšením ji předkládají těm, kteří mají rádi kvalitní a poctivě odvedenou práci. Pokud by takto vypadala pop music, bylo by v současných rádiích hned o něco veseleji.