Omnivium Europe Tour 2012

Umíme rozbít dobu tak, že to ani nepoznáte
Exivious, Gorod, Spawn of Possession, Obscura
18. března 2012
Praha, Black Pes

Bez ostychu si dovolím říct, že v inkriminovanou neděli proběhla v Klánovicích u Prahy naprosto zásadní akce technického metalu. V atraktivní sestavě kapel byla hlavním tahákem německá Obscura a po loňském vystoupení na festivalu Brutal Assault pro mnohé i francouzský Gorod. Pomyslná gloriola byla ale ve finále z mého pohledu umístěna krapet odlišně.

Již ze začátku je důležité podtrhnout, že všichni interpreti podali precizní, technicky náročný a dobře zvládnutý výkon, ač jej každý ovínil jinou atmosférou. Pro mne zcela neznámí Exivious večer zahájili ve velkém stylu představením stejnojmenného debutu z roku 2009. Kvartet mladíků vyslal diváky na zajímavý průlet mezi múzické jinotaje: zatímco bubeník rozbíjel jeden takt za druhým, kytaristi se předháněli v tom, kdo zažene divákovu fantazii nejdále. Střídání až chilloutových pasáží s jazzovými glosami v okamžiku propukající v metalovou avantgardní smršť po chvíli učarovalo o to víc, že veškeré melodie „nerušil“ žádný hlasový projev. O panující atmosféře svědčily i přestávečky mezi skladbami, kdy po aplausu panovalo absolutní ticho očekávající další astrální výlet.

Takto připravené komorní atmosféry využili následující Gorod, který s bezprostřední vervou vlétli na pódium jak rozzuřený pes. Přes direktivní riffy se po chvíli prodral i Julienův growl a večer nabral rychlý spád. Gorod se prezentovali jako živel pohlcující vše živé. Vynikající kontakt s publikem vyústil v parádní pařbu navíc zpestřenou výbornou prací osvětlovače. Julien si nebral žádné servítky. Jak působí jeho growl na deskách nasyceným dojmem, naživo byl ještě divočejší. Jedinou vadou na kráse se tak stal krapet odfláknutý zvuk. Exivious a ve finále i Obscura zněli naprosto čistě, ale Gorod i s maximálním nasazením takové potěšení nedostali.

„Co mne na tomto bezchybném setu trochu mrzí, je krapet odměřený přístup k publiku.“

Rozjetý vlak krapet přibrzdil švédský Spawn of Possession. Vše jako by bylo tak nějak napůl (mezi tím), co jsme do té doby na pódiu registrovali. Střídmá světla a energie rozdaná tak akorát, aby se neřeklo. Spawn vychází čistě z deathmetalového žánru, o čemž soustavně přesvědčoval Dennisův silný growl. Nevím, jestli to bylo opět mírou zvučení či náročnou technikou partů, ale výsledek linoucí se na diváky byl víc šmodrchaninou než čistým úpletem. Tahle parta mě přivedla k otázce: „Kolik znějících tónů je člověk s to si uvědomit v jeden okamžik?“ Zatímco u Exivious kmital zejména bubeník, zde v podobné pozici byli všichni tři kytaristi. Až snad šílené pobíhání prstů po krcích kytar tak nenalezlo takové pochopení, jaké by si s ohledem i na fyzickou náročnost zasloužilo.

Vrcholem večera pochopitelně byli němečtí deathmetaloví profesoři z Mnichova. Naprosto preciznímu přednesu není prakticky co vyčíst. V maximální technice zazněly hity jak staršího data výroby („Anticosmic Overload“), tak hlavně z loňské desky („Ocean Gateways“), která dala název tomuto turné. Co mne na tomto bezchybném setu trochu mrzí, je krapet odměřený přístup k publiku. Komunikace sice probíhala, ale na mne to působilo, jako by Obscura chtěla všem vysvětlit, kdo je ta hvězda. Umocňujícím dojmem tak působilo vybízení v diváctvu přítomných hudebníků k hledání možných chyb v hraných kytarových partech, což považuji za téměř nemožné a o to víc výsměšné.

Vcelku vynikající večer z mého pohledu opanovali Gorod a Exivious. Jedni zejména živelností a druzí vskutku nevšední a zajímavou hudební průpravou. Celkově panovala v klubu Black pes komorní atmosféra, o čemž svědčil nepřecpaný sál, kam by se ještě pár desítek lidí navíc určitě vešlo, a všeobecná dobrá nálada. Zejména gauč v zadní části diváckého parketu se těšil velké návštěvnosti.