Jedna pro dva: Prurient – Through the Window
Mág temné elektroniky Prurient chrlí desky ve zběsilém tempu, o to více načas jsme si dali s ohlasem na tu zatím poslední. Zdá se, že u „Through the Window“ došlo k další ze shod mezi recenzentem, který umělcovu tvorbu sleduje, a tím, kdo s ní byl konfrontován prvně.
Tomáš Bláha na věcech od Dominicka Fernowa nikdy příliš nelpěl, což se mu mnohokrát odměnilo výborným zážitkem z poslechu, stejně jako nyní, kdy dává albu 8/10.
Dominick Fernow je osoba, která by mohla vyučovat o vysokoprofilovém workoholismu. Když se podíváte na seznam jeho projektů a následně seznam desek, které pod jednotlivými projekty vydal, jdou z toho oči kolem. Nicméně faktem zůstává, že nejzásadnější alba vydal pod jmény Vatican Shadow a Prurient.
Obě jsou z jednoho embrya, Vatican Shadow jemnější, ale stále dost světloplachý, Prurient temnější, ale stále dost přitažlivý. V roce 2011 Prurient vydal vynikající album „Bermuda Drain“, které lámalo noise snad všemi možnými způsoby, někdy až do čisté ambientní temnoty. Poslední album „Through the Window“ vznikalo v rámci stejné session jako „Bermuda Drain“, ale zatímco to je spíše o prozkoumávání tajemného místa, letošní deska je jako noční cesta do hlubin shnilé duše. Valivé tempo, taneční rytmus. Album obsahuje tři skladby, úvodní „Through the Window“ a závěrečná „You Show Great Spirit“ jsou dlouhé tepající kompozice, které přes značnou stopáž jako by čas jim věnovaný uměly krátit. I když je jasné, že se s poslechem řítíme do zatracení. Hypnotická cesta, která sice není tak pestrá jako poslední „Bermuda Drain“, ale o to intenzivnější.
PRURIENT
Vlastním jménem Domick Fernow, producent, který se pohybuje někde mezi noisem a průsečíkem agresivní, experimentální a industriální elektroniky. Své nahrávky vydával na mnoha nezávislých labelech jako RRRecords, Kitty Play Records a samozřejmě také na svém Hospital Prouductions. Kdybychom měli jmenovat jednu věc, která patří mezi špičku a zároveň není jedním z mnoha jeho altereg, byl by to určitě Silent Servant, jehož deska „Negative Fascination“ je naprosto ultimátní. Fernow vydává již od roku 1998 a není úplně lehké se jeho obří diskografií prokousat, ale když začnete s jeho posledními nahrávkami, také si přijdete na své.
Tomáš Kouřil je jednou nohou a čtyřmi prsty z druhé ve dveřích všemožné elektroniky podobné tvorbě Dominicka Fernowa alias Prurienta. Nejen díky němu budou všechny prsty velmi brzy bezpečně za prahem. Albu „Through the Window“ dává 7/10.
Neřekl bych, že je na „Through the Window“ něco vyloženě geniálního, originálního nebo snad novátorského, spíš působí až trochu starosvětsky. Vtip leží v tom, že je na něm všechno udělané správně a akorát. Míra rytmiky a hluku zvolená přesně tak, aby poslech strhával, ale zároveň nevedl k primitivnímu transu a míra neosobního, ale stále organizovaného a čitelného chladu a částečného chaosu přesně taková, že album funguje coby soundtrack k velkoměstu, nikoli jen jako hluková stěna.