IMHHH: Young Fathers + WWW

Co nejblíž pódiu
host: Mary C
13. října 2015
Brno, Kabinet Múz

Další díl průběžného showcase festivalu Itch My Ha Ha Ha přivezl do Kabinetu Múz možná nejhvězdnější hosty přinejmenším podzimní části programu. Přestože jsou elektroničtí experimentátoři WWW už mnoho let miláčky všech alternativců, hlavním tahákem byli beze sporu skotští Young Fathers, poslední držitelé Mercury Prize.

Mezi další laureáty patří namátkou Klaxons, Arctic Monkeys, The xx nebo Franz Ferdinand a pro všechny zmíněné byla cena prvním krokem k velkým sálům a na nejvýznamnější hudební festivaly. Pár stovek účastníků brněnského vyprodaného (nebo spíš přeprodaného) koncertu tak mělo jedinečnou možnost užít si hvězdné trio v komorním prostředí.

Mary C měla za úkol zabavit a rozhýbat přicházející natěšené diváky a tento úkol splnila výborně. Následný nástup WWW byl hladký, obešel se bez otravně zdlouhavé zvukovky a vyvolal v sále vřelé přijetí. WWW byli, řečeno reklamním žargonem, víc než předkapela. První půlku setu odehrála dvojice Ondřej Anděra a Milesa, na tu druhou se k nim přidala legenda brněnské alternativní scény Pavel Fajt. Jeho šamanské bubnování obohatilo intelektuální, existenciální projev WWW o pudové spodní tóny. Textům bylo díky nazvučení i Anděrově projevu výborně rozumět, slova i přes místy hutné beaty pronikala do mysli a odnášela posluchače z plného klubu někam do postapokalyptické krajiny.

V pauze před nástupem hlavních hvězd se už tak plný prostor Kabinetu zahustil až na hranici možného. Je ovšem potřeba dodat, že díky rekonstrukci bylo i v takto našlapaném prostoru snesitelné prostředí, dýchatelný vzduch a poměrně příjemná teplota. Nepatřím k té hrstce šťastlivců, která se může chlubit účastí na koncertu Young Fathers na stejném místě v době, kdy je ještě nikdo neznal (tedy v květnu 2013). Přiznávám, že jsem byla přilákaná především statutem veliké a jedinečné události, který se pořadatelům povedlo vytvořit. Z poslechu alba „White Men Are Black Men Too“ na mě Young Fathers působili jako hravý, ale poměrně uhlazený popový hiphop citlivých hochů se sametovými hlasy a talentem pro zapamatovatelné melodické linky. Upřímně jsem tak docela nechápala, proč by to měla být taková bomba. Ale už intro hostujícího bubeníka, evokující svolávání na nějaký kmenový obřad, zaplašilo všechny mé pochybnosti.

„Temné pudové spodní vody, které na albu jen občas prosáknou na povrch, zaplavily klub až po strop.“

Od úvodní „No Way“ vytvořili Young Fathers z prostoru Kabinetu jakousi zvučící a vibrující hlukovou krabici, z níž se vydělovaly melodické linky, výkřiky, vyvolávání, halekání, dupaní a zvuky perkusí. Temné pudové spodní vody, které na albu jen občas prosáknou na povrch, zaplavily klub až po strop. Pódium se chvělo tak, že bylo po prvních minutách potřeba podepřít mixpult ze zákulisí přinesenou bednou. Asi nejpůsobivější z edinburské trojice byl naživo Kayus Bankole, master of ceremonies křížený s africkým šamanem. Alloysious Massaquoi zase ukázal, že je vybavený krásným sytým sametovým hlasem a kdyby chtěl, mohl by jako popová hvězda klidně lámat srdce ve velkém. G Hastings působil z celé trojice nejvíc odtažitě, jako by se vznášel na nějaké soukromé vlně. Jeho až muezínské vyvolávání a rytmický rap však přispěly k celkovému skvělému a originálnímu zvuku. Publiku se dokonce svou spontaneitou, s níž se nechávalo strhnout ke zpěvu, tleskání a tanci, povedlo na jeho jinak melancholické tváři asi třikrát vyloudit úsměv. K silným momentům patřila i výzva k podpoře uprchlíků, k níž se Kabinet nadšeným skandováním přidal.

Festivalu Itch My Hahaha se povedlo sestavit večer, ukazující dva póly současné hiphopové a elektronické alternativy. Zatímco WWW vedli přes veškeré fyzicky rozechvívající beaty především k intelektuálnímu vnímání, k uzavření do vlastního kruhu samoty a unikání do vnitřních světů, Young Fathers nabídli viscerální, intenzivně fyzický zážitek, který vtahuje co nejblíž pódiu, vzbuzuje chuť rozpustit vlastní individualitu a splynout s davem ve vzývání skotských idolů. Za tenhle večer by se nemuseli stydět ani v Praze.