Anneke van Giersbergen - Everything Is Changing

Kosmetická inovace ve vokální dokonalosti
2012
PIAS Recordigs
47:15 (12 skladeb)
atmosférický rock
www.annekevangiersbergen.com

Tvorbu holandské zpěvačky Anneke van Giersbergen pilně sleduji od té doby, co jsem jako puboš poprvé zaslechl skladbu „On Most Surfaces“ ze živáku „Superheat“. Od té doby uběhla už řada let, ale moje náklonnost k jejímu hlasu přetrvala. Její odchod z The Gathering mnoho fanoušků zarmoutil, ale na druhou stranu - kolika takhle „vzniklým“ sólovým umělcům se opravdu podaří prorazit?

Anneke už s první deskou dokázala, jaká je klasa a ani The Gathering si nevedli o nic hůř, protože kapela přece jen nestála pouze na ní. Navíc ji k mému potěšení zastoupila Silje Wergeland, která do té doby působila v norských Octavia Sperati. Avšak kapela samotná je oproti Anneke od rozchodu co do počtu výtvorů jako chudý příbuzný.

Anneke je tu letos s již třetí řadovkou, a to nepočítáme verze s duety, či nejrůznější atraktivní živáky jako ten s Dannym z Anathemy. U žádného z titulů nelze o kvalitě pochybovat, ale forma předvedeného výkonu se poměrně často mění dle rozpoložení a životní fáze autorky. Jestli byla „Air“ ukázkou vokálního mistrovství a „In Your Room“ písničkovou záležitostí, „Everything Is Changing“ je výtvorem, který slučuje rock, elektroniku a plně si hraje s atmosférou nabídnutých melodií.

„Novinka je především důkazem, že má autorka po období téměř táborákových nálad a životních změn chuť občas trochu přidat a bavit se.“

Už na první poslech překvapí silný podíl elektroniky. Je pravda, že s ní Anneke flirtovala již v minulosti, avšak nikdy v takové, byť stále střízlivé, míře. Vedle obliby podobné hudby v Holandsku je zjevné, že se taky ráda nechala ovlivnit duetem své kamarádky Sharon (Within Temptation) s Arminem van Buurenem, jehož aktuální hitovka „Take Me Home“ je zdařilou sestřenicí.

Novinka je především důkazem, že má autorka po období téměř táborákových nálad a životních změn chuť občas trochu přidat a bavit se. Skladby stále nepostrádají melodičnost a chytlavost, ale podklad žene melodie do rychlejšího tempa. Fanoušci jejích klidnějších poloh se ale nemusí bát - Anneke přišla i s několika pomalejšími, nesmírně procítěnými kousky, převážně za doprovodu klavíru, na kterých se její hlas lehce nadnáší.

„Everything Is Changing“ není v kariéře Anneke van Giersbergen žádným velkým zlomem. Spíše tedy jen kosmetickým, jakou jsou toho s trochou nadsázky svědkem její „nové“ vlasy. Především je to však představení vrcholného vokálního umění, jaké u nikoho jiného takto nenajdete.