Free Fall – Double Meaning's

Opomíjené jméno z dobré společnosti
2010
vlastní náklad
42:48 (10 skladeb)
rock/metal
www.free-fall.cz

Uherskohradišťští Free Fall patří k typickým představitelům „redblackovské“ scény. Přestože poté, co zde vydali minulé album, si to další realizovali vlastním nákladem, výrazná podobnost se soubory jako Dark Gamballe, Dying Passion, Endless, Memoria či Sad Harmony je do uší bijící.

Podobně jako v jejich případě jde o tvrdý, ale současně silně melodický crossoverový bigbít, čerpající z metalových kořenů, ovšem stejně jako u některých výše zmíněných a také již ukončených Rhodian protkaný jemným, ale citelným předivem programovaných elektronických vláken.

Přestože soubor tímto konáním a přístupem nevymýšlí nic nového či dokonce překvapivého, počíná si naprosto vyzrálým a sebevědomým způsobem. Nahrávka proto těší nejen zvukově, produkčně nebo instrumentálně, ale také vokálně, když zvláště zpěvačka Monisha má velmi sympatický hlas, takže lze velice litovat, že skupinu mezitím opustila. Do naznačeného žánrového sektoru soubor sice nepřináší žádné nepoznané či objevné prvky a pouze napodobuje to, co dělá mnoho jiných kapel, většině z nich se však téměř vyrovná. A byť to notorickým objevovačům nových hudebních forem asi nemusí stačit, přinejmenším se to opravdu dobře a příjemně poslouchá.

„Kapela nezastihla vrcholnou fázi zlaté éry Redblacku a k této komunitě se přidala již ve stádiu jejího nepatrného úpadku.“

Ačkoliv ne všechny skladby jsou mimořádné, hlavně orientálně načichlý otvírák „Everything's Relative“ nebo klipovku „Amphetamine“ lze takto označit vcelku oprávněně a tedy posadit bezmála na úroveň vrcholných písní jmenovaných známějších kolegů. Pozornost zaslouží rovněž „Little Piece of Eternity“, stojící sice na kytarách, kde se ale každý těší na podmanivý klávesový motiv, dále mocně strhující síla riffu „Walking on Glass“ či převážně poklidnější kompozice „Lost in Time And Space“, kterou je možné obvinit z výrazného dyingpassionovského nádechu, ale toto nařčení přitom chápat jako pochvalu. Tu lze uplatnit také na skvělou coververzi fenomenální písně „Frozen“ od Madonny, jejíž nové provedení se plně vyrovná působivé atmosféře famózního originálu.

Viděno v kontextu příbuzných tuzemských formací, Uherskému Hradišti zatím na Šumperk ještě cosi chybí, Vyškov je ale nesmírně blízko a Hranice jsou pokořeny. Kapela se pohybuje v dobré společnosti a existuje víceméně jediný hlavní důvod, proč se netěší věhlasu svých kolegů. Oproti nim totiž začala o sobě dávat vědět s párletým zpožděním. Nezastihla tedy vrcholnou fázi zlaté éry Redblacku a k této komunitě se přidala již ve stádiu jejího nepatrného úpadku. Kvalitativně může směle konkurovat, jen to její jméno nestačilo dostatečně proniknout do povědomí.