Nadpis

Konec s náměstím, mír s civilizací

Perex text

Vydat dvě velekvalitní desky v rozmezí jednoho roku, to se ani za hranicemi nestává příliš často. Natož u nás. Je pravda, že rozloha nějakých třiceti minut je na LP dost výmluvná, ale na druhou stranu ta kondenzace dobrých nápadů a ještě lepších tracků tento prostor natolik přetýká, že se vytknout nedá téměř nic. Hiphopová deska i pro nehiphopové fandy.

Text

Člověk nemusí být zrovna tiskový mluvčí hiphopové scény, aby se dozvěděl, že komerční rap zoufale chátrá, že témata obrábějící luxus, přepych a nadbytek pomalu vysychají. Možná to je jeden z důvodů, proč tato scéna (internet) opět vítá zastupitelstvo intelektuálních deklamátorů. Osobní rovina vytesaná do zátylku mainstreamu rehabilituje úpadek poptávky po něčem, co osloví masy a zároveň to má rozměr, ke kterému se lze stále odkazovat.

Martin Hůla nebo, chcete-li, Bonus (to, že také Bourek, k němuž se vztahuje elektro punkový projekt Sporto nebo hardcorový Ememvoodoopöká, výtvarné umění, workshopy, publikace, zkrátka poslední fáze těžkého workoholismu, asi zmiňovat netřeba) před rokem vydal radikální, koncepční debutové album „Konec civilizace“. Na něm buřičským způsobem pojmenoval stav naší společnosti, varoval před nebezpečím současného konzumu nebo zrádností fascinace majetkem.

Bonusův projev zabalený do hávu obecně platných pravd nesedl a ze své podstaty ani nemohl sednout každému. Ale jak on sám říká, tvorbou chce vyvolat reakce, emoce a podnítit k nějaké aktivitě, což se mu nepochybně povedlo. A když se přes síto prohnaly negativní reakce s těmi kladnými, zůstal „Konec civilizace“ na vrcholu hiphopových alb za rok 2010. Fantasmagorií pak zavání fakt, že ani ne rok po takhle úspěšném tažení přichází Bonus s dalším materiálem, kt