Žižkovská noc 2018: pět scén, které si nenechat ujít

Městský festival Žižkovská noc roste. Starší ročníky pravidelně hostily snad všechny garážové kapely Prahy a tak polovinu těch českých, k nim postupně přibyly i hvězdičky tuzemské (nejen) alternativy, poslední dobou ale došlo i na mnohem vzácnější vystoupení.

Letošní rok se dost dobře může ukázat jako přelomový. Pořadatelé totiž vedle vlastní dramaturgie oslovili řadu dalších subjektů s nabídkou kurátorství vlastní scény – a výsledky stojí za to. A protože není snadné se v absurdně rozsáhlém programu vyznat, připravili jsme vlastní výběr toho nejzajímavějšího.

Heartnoize Stage | Žižkostel, sobota 24. března
Tohle je jasné. Projekt Gnaw Their Tongues naživo prakticky nehraje, nečetná vystoupení zatím probíhala na monstrózních metalových přehlídkách typu Roadburnu nebo Brutal Assaultu. Čekejme pokroucený black metal, hororový dark ambient a možná i rozbitou symfoniku – zkrátka zlo, které je jak bombastické, tak skutečně nepříjemné. Soundtrack ke konci světa.
Ale i zbytek programu a celková dramaturgie večera stojí za zmínku. Potemnělé až industriální plochy i rytmy Aitchera Clarka na úvod, doom/sludge/stoner dvojzápřah The Corona Lantern a Nikander a na závěr asi nejlepší tuzemský ambient Izanasz. Jak asi hudebník proslulý přizpůsobováním setů na míru večera zareaguje na temnotu Gnaw Their Tongues?

13 Syrových Stage | Punctum, čtvrtek 22. března
Nejhumornější scéna Žižkovské noci. Celohnědý plakát s příslušnou malůvkou jak z MS Paint a poznámkou o podpoře Ministerstva kultury a Prahy? Paráda. Hlavním tahákem je elektronický projekt Dwellings, za kterým stojí Chris Haslam z Gnod – surový nátlak rychlé analogové elektroniky, kterou v současnosti inspiruje hlavně grime a gabba. K tomu krásně ohavný „elektrotrash” I Love 69 Popgejů a bizarní, nemocná exotica/library music/psychedelie/??? Peacock Kings. Mozky nám potečou ušima.

Full Moon Stage | Cross Club, čtvrtek 22. března
Samuel Kerridge. Před pár lety se zbláznil a přešel od solidního techna rovnou na apokalyptické death industrial vichřice, posléze se našel někde mezi těmito polohami. Živé sety bývají extrémně intenzivní.
Jako support podivnější místní elektronika v čele s projekty Ventolin (aka dýza) a Jano Doe (aka divné analogové pískání). K tomu zahraje příjemný postambient (uvozovky dosazovat dle libosti) Enchanted Lands na jinak nepřístupné půdě Crossu (kdo ví, možná všechny postupně odstraňované cyberpunkové rekvizity skončily právě tam).

Brno v Praze Stage | Punctum, sobota 24. března
Existence brněnského klubu Praha v Brně samozřejmě vytváří prostor pro desítky špatných vtipů, teď se situace obrací. Lidé kolem Itch My Ha Ha Ha a BumBum Satori dotáhli sestavu neokoukaných projektů, mezi kterými vyniká Lolina – projekt Ingy Copeland, která svého času spolu s Deanem Bluntem tvořila projekt Hype Williams. Dekonstrukce elektronického popu? Tady se může dít cokoli.

Heartnoize Stage | Punctum, pátek 23. března
Znovu Heartnoize, znovu Punctum? Nedá se nic dělat. Punctum patří už dlouho mezi nejzajímavější pražské prostory, Heartnoize si s dramaturgií na Žižkovskou noc zkrátka dali záležet. V podání projektu Nordra má i trochu děsivé slovní spojení „soundtrackový industriál“ solidní potenciál (živé záznamy vypovídají více než nahrávky), vedle nich se po čase vrátí na místo vzniku italský projekt Julinko – čekejme melancholické, abstraktní písničky. A jak budou znít dva místní ambientní projekty? Nechejme se překvapit.